Thursday, January 24, 2013

salam Maulidur Rasul

Assalam... salam Maulidur Rasul buat semua.Selawat dan salam ke atas Nabi Junjungan kita, Nabi Muhammad SAW.mesti banyak program kan hari ni.di kuarters den buek sambutan dengan ceramah selepas solat Maghrib.saya tak dapat turut serta kerana kewajipan tugas.maksudnya orang cuti tidur pagi sampai petang saya di tempat kerja melihat sampel darah yang berlungguks hokehh... saya tertarik nak share dengan uollss 4 tahap mendidik anak mengikut Sunnah Rasulullah SAW.memang menarik dan saya harap sangat dapat aplikasi dalam hidup saya mendidik anak.(okehh..saya ibu yang amat garang dan tegas ye.hopefully tak dah after this nokss)

tahap pertama(0-6years) anak hendaklah disayangi sepenuh hati oleh ibu bapa,dibelai dengan kasih sayang,diajak bermain dan bergurau.

tahap ke-dua (7-14years) didik mereka dengan kasih sayang tapi tegas dengan arahan,disiplin dan beri mereka tanggungjawab.ajar mereka bersolat,berpuasa dan ibadah lain.

tahap ke-tiga(15-21years) didik mereka dengan cara berkawan.bertukar pendapat dan hormati pendapat mereka selagi tidak bertentangan dengan Islam.

tahap ke-empat (21 years ++) memberikan kebebasan bertindak kepada anak selagi tidak bertentangan syariat.kita ibu bapa adalah penasihat kepada anak-anak.

hhmm..rupanya saya dah melampaui tahap.serius saya tegas memberi arahan dan tanggungjawab kepada haziq.u can do this,cannot do that.kesian dia.kalau adik hannah nangis pun dia kena sebab dia selalu buli adik.after this mungkin saya kena berlembut dengan kedua-dua cinta hati saya.mode insaff.. :-) ok then,have a nice holiday

No comments: