Sunday, November 13, 2011

ini ciku@sawa@kiwi malaysia..


salam....
lately, saya amatlah suka makan buah ciku.pembawakan..hehe..teringat pula signboard kedai buah yang selalu saya singgah...ciku a.k.a kiwi malaysia..kalau kat utara kami panggil buah ni buah sawa.macam mana dapat nama saya tak pasti,sebab tidaklah nampak macam ular sawa pula.
saya beli buah ni dengan harga rm4.oo sekilo.murah sangat berbanding kat gerai yang jual buah potong.maunya 2 ke 3 ketul rm1.dalam 2 hari dah saya habiskan sekilo buah tu.kupas dan letakkan dalam peti sejuk..hasilnya...mengenyangkan..nyum..nyum...
sedikit info pemakanan yang saya dapat dari laman web ini


Kandungan Unit/100 g bybm
Tenaga 82 kcalories
Air 79.1 %
Protin 0.4 g
Lemak 0.8 g
Kabohidrat 18.4 g
Serat 0.9 g
Kalsium 16 mg
Fosforus 4 g
Besi (Fe) 21 mg
Kalium 31 mg
Karotin 130 mg
RE 22 mg
Vitamin B1 0.01 mg
Vitamin B2 0.06 mg
Niacin 2.8 mg
Vitamin C 6.5 mg


No comments: