Thursday, December 17, 2009

CPR?

salam n Bismillah....


apalah plak kena mengena CPR dgn aku plak kan?bkn apa, ari rabu lepas aku mengikuti kursus CPR yg diadakan di Auditorium Pusat Darah Negara.kursus sehari nie adalah dgn kerjasama kakitangan jabatan kecemasan Hosp. Kuala Lumpur.kiranya nk bg pendedahan la pd staf PDN ttg CPR walaupn aku kt lab tue berdepan dgn darah je bknnya patient.

nie la anak patung yg jd mangsa aku.nasib baik ada face shield tue nk letak kt mulut dia.kalau dak mati2 aku xkan hembus mulut patung tue...takut jgk le virus apa2 terlekat kan naya aku,org lain plak kena bt CPR kt aku plak nnti.aku nie org ke berapa ribu agaknya guna patung tue.

gambar kt atas xder kena mengena dgn CPR ye.cumanya kalau anak2 anda bersenang lenang dlm kolam yg hanya dipenuhi bola2 nie,xpayah angkat bt CPR.lain le air ye...
lastly,tq pd semua yg involved dlm kursus nie.hope kalau ada kecemasan di depan mata, hulurkan tgn,ringankan beban ye...klau yg xpandai bt CPR, jgn le memandai nk praktik plak.just call 999 k...

dibawah nie sedikit info pasal CPR (Cardiopulmonary Resuscitation):

-hanya dilakukan jika mangsa 'Collapse'
-CPR dpt mbekalkan pengaliran darah beroksigen yg kecil tp kritikal ke jantung n otak.tp CPR, dlm tempoh 4 ke 5 minit shj mangsa mungkin mengalami kerosakan otak yg kekal.dlm 10 minit, peluang hidup adalah 0.
-pastikan kaw persekitaran anda adalah selamat sblm CPR dilakukan.dptkan seseorang utk menelefon Ambulans dan anda bolehlah meneruskan bantuan CPR pd mangsa sehingga ambulans tiba.

tp aku terikir gak,kalau kt public berani ke aku nk bt klau benar2 terjadi.bkn apa kn byk penyakit berjangkit skarang nie.mgkin aku boleh apply pd org terdekat je kot.tp xpe la, at least aku belajar.kalau x sia2 jd ahli paramedik kan?

1 comment:

Aliff Imran said...

beb..ku nk tanyer m8u ni..maner ekk nk bli pool yg [nuh dgn bola tu??ke mu bli asing²???
anak aku skang ni obses bola la..aku igt nk blikan dia pool cam ko la..